De distributieriem is een cruciaal onderdeel in de motor van een auto. Het drijft onderdelen aan in de motor die in een oogwenk ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Daarom is het op tijd vervangen uitermate belangrijk. Echter, het tijdstip waarop de distributieriem vervangen moet worden is niet voor iedere auto gelijk. Bovendien is niet alleen het aantal gereden kilometers bepalend.
De distributieriem zorgt er in een automotor voor dat de kleppen die brandstof aan de motor toevoegen en de kleppen die verbrande brandstof uit de motor afvoeren precies op tijd openen en sluiten en dat alle kleppen dicht zijn als de brandstof in de motor verbrand wordt.
Wanneer echter de onderdelen in de motor niet gelijktijdig en in dezelfde mate blijven bewegen, dan kan dit leiden tot ernstige schade aan de motor en dure reparaties.
Overmatige slijtage van de distributieriem kan er namelijk toe leiden dat deze als het ware verspringt. Hierdoor kunnen onderdelen in de motor die elkaar normaliter net niet raken, elkaar ineens wel gaan raken, waardoor het in een oogwenk een enorme ravage kan worden in de motor van een auto.
Veel problemen die je met een auto kan hebben maken zich op een één of andere manier kenbaar. Bijvoorbeeld door bijgeluiden, minder goed functioneren dan voorheen of een melding in de boordcomputer.
Aan een distributieriem die al te ver versleten is merk je echter helemaal niets. Die zal tot vlak voor hij het begeeft zijn werk doen zoals hij dat altijd gedaan heeft. Een kortstondig hard bonkgeluid en het vervolgens slecht lopen of helemaal niet meer lopen van de motor is het teken dat de distributieriem het begeven heeft en de motor van je auto mogelijk ernstige schade heeft opgelopen.
Alleen dit gegeven al maakt het onverstandig te lang door te rijden met een distributieriem die eigenlijk al vervangen had moeten worden.
Want vervangen mag dan doorgaans niet goedkoop zijn, een ingrijpende motorreparatie kost al snel een veelvoud van dat bedrag.
Wanneer is vervangen nodig?
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden is te vinden in het onderhoudsschema van je auto. Bij menig auto kunt u dit onderhoudsschema vinden in de documentatie die bij de auto wordt geleverd of d.m.v. een sticker in de motorruimte met daarop vermeld jaartal en kilometer stand na vervanging.
- Het merk en type auto.
- Het type motor dat je auto heeft.
- Het bouwjaar van je auto.
- Hoeveel kilometer er gereden is nadat de distributieriem voor het laatst vervangen is.
- Hoe lang het geleden is dat een distributieriem voor het laatst vervangen is.
- Globaal om de 90.000 tot 120.000 kilometer of om de 4 of 5 jaar.
- Een distributieriem of toch een distributieketting?
Distrubutieketting of distributieriem?
Vroeger hadden automotoren een distributieketting in plaats van een distributieriem. Maar omdat fabrikanten het op een goed moment belangrijk gingen vinden dat een motor zo stil mogelijk zijn werk deed, werd de distributieketting steeds vaker vervangen.
Nu vinden we een distributieketting echter weer steeds vaker terug in een automotor. Een groot voordeel van een distributieketting ten opzichte van een distributieriem is dat het vervangen van een distributieketting zelden voorkomt. En mocht een distributieketting per ongeluk slecht worden, dan is dat vaak hoorbaar en zal de motor in veel gevallen een stuk minder goed lopen dan normaal. Een distributieketting zal doorgaans niet zomaar kapot lopen. En dat is zeker een groot voordeel ten opzichte van een distributieriem.
Het kan dus zomaar zijn dat ook jouw auto helemaal geen distributieriem heeft, maar een distributieketting. Dit kijken wij voor u na. Fabrikanten kunnen besluiten om een nieuw type motor in gebruik te nemen in een bepaald bouwjaar. Dit is niet ongebruikelijk. Zo’n nieuw type motor zou dan zomaar een ketting kunnen hebben in plaats van een riem. Maar andersom kan uiteraard ook. Dat maakt het des te belangrijker om even goed uitzoeken of uit te laten zoeken welk type motor er precies in jouw auto ligt. Dan kom je in ieder geval nooit voor nare verrassingen te staan.
Wat zijn de kosten van het vervangen van een distributieriem?
Het vervangen van een distributieriem brengt geen geringe kosten met zich mee. Want bij menig auto kost het vervangen van een distributieriem aardig wat tijd. Prijzen van € 500, = tot € 1000, = zijn geen uitzondering. Dit afhankelijk van merk en type motor. Meestal omdat onze monteurs eerst de nodige onderdelen van de motor moeten verwijderen voordat ze bij de distributieriem kunnen. Daarbij is het vervangen zelf een zeer nauwkeurig klusje, waarvoor vaak specialistisch gereedschap noodzakelijk is.
Waarom is goedkoop laten vervangen eigenlijk geen optie?
Bovendien vervangen wij niet alleen de distributieriem, maar tevens de spanrol en eventuele geleide rollen en ook de waterpomp, mits de distributie deze aandrijft. Deze onderdelen ondervinden stuk voor stuk samen met de distributieriem dezelfde slijtage. Als je deze niet gelijktijdig vervangt dan kunnen ze de levensduur van de distributieriem nadelig beïnvloeden.
De te verrichten werkzaamheden bij het vervangen van een waterpomp zijn grotendeels gelijk aan de werkzaamheden bij het vervangen van een distributieriem. Dat maakt ook het vervangen van een waterpomp tot een kostbare reparatie. En dat terwijl het onderdeel zelf meestal maar slechts enkele tientjes kost.
Het vervangen van een distributieriem vergt het nodige vakmanschap. Want ruimte voor fouten is er niet. Omdat elke fout vroeg of laat kan leiden tot schade aan de motor. Garage Elburg- Bandencenter repareert de auto onder BOVAG-garantie.
Onder het vervangen van een distributieriem kom je als autobezitter niet uit. Deze riem is een dusdanig belangrijk onderdeel dat je ook niet moet willen besparen op de kosten ervan.